Příležitost k setkání s nezměrností (recenze)

Knihu, o které zde hodlám psát, pokládám za velice užitečnou pro přemýšlivé lidi, včetně těch, kteří hledí na svět očima zabarvenýma magickým myšlením. Knihu "Život a smrt planety Země" napsali astronom Peter Ward a geolog Donald Brownlee a jde o kvalifikovaný odhad budoucnosti naší planety s přihlédnutím k její bohaté minulosti. Čtenář se zde samozřejmě setká se záležitostmi aktuálními, jako je například hrozba změny klimatu v Evropě, dojde-li k proměně toku Golfského proudu (paradoxně se může stát, že díky globálnímu oteplování nastane v Evropě citelné ochlazení). To jsou pro nás důležité informace, ale za důležitější z hlediska magického myšlení pokládám seznámení se s budoucností Země za miliony a miliardy let. Proč?

Pro radikální změnu úhlu pohledu na svět a dějiny, který nám autoři knihy předkládají. Když jsem knihu dočetl, povečeřel jsem a jako kulisu jsem si pustil televizi (tehdy jsem ji ještě měl). Byl tam nějaký fotbal. V té chvíli jsem si plně uvědomil ten neskutečný kontrast – byl jsem ponořen do miliard let vzdálené budoucnosti, v níž budou poslední zbytky života na zemi marně zápasit o další přežití ve stále se zhoršujících podmínkách – a vtom jsem se stal lehce nezúčastněným svědkem sportovní události, jež bude zapomenuta v měřítku – z hlediska věčnosti – zcela titěrném. Jistě: můžete říci, že problémy planety Země za miliony let nejsou pro váš život příliš podstatné, a jistě máte pravdu, ale možnost pohlédnout na důležité hodnoty svého života z takto zásadně změněné perspektivy nabízí další krok k zrelativizování nejen vašeho ega, ale i "ega" civilizace a druhu homo sapiens vůbec. Proto pokládám knihy vzbuzující v čtenáři hrůzu z prázdnoty (jak v časovém, tak i v prostorovém měřítku) za nesmírně poučné a doporučeníhodné čtení. Kniha, o níž se zde rozepisuji, je navíc napsána velmi čtivě a přijatelně pro laického čtenáře; vytkl bych jí jen drobné chyby na kráse způsobené ne příliš kvalitní redakční prací.
Toužíte-li po meditaci o nezměrném, je pro vás tato kniha dobrou volbou.

* * *
Peter Ward – Donald Brownlee: Život a smrt planety Země, nakl. Dokořán a Argo, Praha 2004