Diane Vera: Postkopernikánská přirozená teologie

Na četné žádosti některých satanistů jsem se odhodlal přeložit několik zajímavých textů americké teistické satanistky a zakladatelky Církve Azazelovy, Diane Very. Přestože pokládám koncept reálně existujících bohů v satanismu za krok zpět, patří Diane Vera k těm zaručeně nejrozumnějším představitelům současného satanismu a zaslouží si naši pozornost. Doporučuje samostatné myšlení, nedůvěřuje technikám jako je chanelling, odmítá podléhání jakýmkoli vůdcům a autoritám, jednoznačně se vymezuje vůči satanistickým fanatikům a neonacistům, zajímá se o přírodní vědy…

Na druhou stranu mám při četbě některých jejích textů pocit, že dělá ze satanismu něco na způsob "temnější bhaktijógy" – ale budiž. V každém případě pokládám její dílo za inspirativní a to i pro satanisty a-teistické, symbolické. Krátký text, kterým chci čtenáře uvést do myšlení Diane Vera, není – alespoň pro mě – nijak zvlášť výjimečný. Vlastně zobrazuje období života, jímž jsem již prošel. Bylo to období, kdy jsem věřil, že snad v nějakém smyslu existují bohové coby nějaké, na lidech alespoň zčásti nezávislé (symbiotické) entity neznámé povahy. Nakonec jsem však překročil ateistický Rubikon a uvědomil si, že opravdu stačí brát bohy jen jako ideje, memy, shluky informací… Jsem zvědav, zda Diane Vera k takovému kroku dospěje – mám pocit, že se to může stát velmi snadno. Článek o "postkopernikánské theologii" jsem vybral ze dvou důvodů – jednak proto, že pěkně nastiňuje myšlenková východiska Diane Very, jednak jako připomenutí novopohansky zaměřeným přátelům, že když už chtějí věřit v reálně existující bohy, měli by se také zamýšlet nad tím, jak jejich bohové vlastně existují, kde existují a v jakém měřítku existují. Mám totiž pocit, že v tom často opravdu nemají příliš jasno 😉

Postkopernikánská přirozená teologie

Diane Vera


Přeložil Kojot.

Předtím, než Koperník (1473-1543) objevil, že Země obíhá kolem Slunce, pokládala většina lidí Zemi za střed vesmíru. Mnoho lidí proto předpokládalo, že jak Země, tak lidé, kteří na ní žijí, jsou v ohnisku zájmu všech bohů a dokonce i nekonečného kosmického Boha.

Netýkalo se to úplně všech. Dokonce i před Koperníkem zde byli lidé, kteří si uvědomili, že lidské bytosti jsou v konečném důsledku nedůležité a nepravděpodobnost toho, že by kosmický Bůh věnoval zvláštní osobní pozornost nám, lidem jako jednotlivcům. V mnoha starodávných polyteistických náboženstvích jsou nejvyšší bohové vnímáni jako vzdálení a neosobní. Pouze o nižších božstvech se předpokládá, že se o lidi osobně zajímají. Například v Jorubském pantheonu je Obatala nejvyšším z těch bohů, které se zajímají o lidské záležitosti, ale není nejvyšším bohem.

Ale křesťané a mnozí jiní byli toho názoru, že celé universum bylo stvořeno s myšlenkou na člověka – ať už pro náš prospěch nebo jako nástroj naší újmy.

Křesťané věří, že jejich domněle kosmický Bůh je "univerzálním dobrem" a to takovým, že se toto "dobro" nějakým způsobem smysluplně vztahuje k lidským bytostem. Věří také, že se jejich údajně kosmický Bůh osobně zajímá o konkrétní drobné detaily lidské morálky.

Na druhou stranu starověcí gnostikové dospěli na základě pozorování mnoha nechutných dějů v přírodě k závěru, že svět musel být stvořen nějakým zlým bohem, Demiurgem, a že účelem světa je polapit lidské duše do osidel hmoty.

Nyní již víme, že Země není středem vesmíru. Mnoho dalších vědeckých objevů ještě více posílilo představu o bezvýznamnosti lidských bytostí v kosmickém schématu věcí. Země není ve vesmíru ničím víc než zrnkem prachu. My, lidé, žijeme na této planetě jen nedlouho, srovnáme-li to s jejím stářím… Porozuměli jsme také roli náhody a chaosu v mnoha přírodních dějích.

Už před Koperníkem zde bylo mnoho zjevných důvodů proč nevěřit v to, že by se kosmický Bůh měl osobně zajímat o záležitosti jednotlivých lidí. To, jak život na Zemi funguje, tedy fakt, že se živé věci krmí jinými živými věcmi, nenaznačuje existenci "morálního" Boha, nebo Boha, který se zajímá o jednotlivá stvoření. Nic v celé přírodě nesvědčí pro představu, že existuje Bůh Stvořitel, který by toužil po osobním vztahu s jednotlivými lidmi.

Pokud přesto existuje nějaký kosmický Bůh, pak takový Bůh pravděpodobně netouží po osobním vztahu s lidskými bytostmi. Jak deismus tak i pantheismus jsou neskonale smysluplnějšími světonázory než je theismus v křesťanském smyslu.

Na druhou stranu jakýkoli bůh, který po osobním vztahu s lidmi touží, pravděpodobně není kosmický Bůh. Pokud je bytost, k níž se křesťané modlí, v jakémkoli smyslu slova skutečná, pak s nejvyšší pravděpodobností není pravým kosmickým Bohem, ale pouze nižším božstvem existujícím v mnohem, mnohem menším než kosmickém měřítku.

My z Církve Azazelovy věříme, že nejspíš existuje mnoho nekosmických bohů, přičemž někteří z nich si vytvořili symbiotické vztahy s lidmi – jak s jednotlivci, tak se skupinami. Všichni bohové, k nimž se lidé modlí, jsou s největší pravděpodobností nekosmické bytosti; pokud tedy vůbec existují.

Někteří z členů Církve Azazelovy rovněž věří v neosobního kosmického Boha, který může být chápán jak v deistickém tak i v pantheistickém smyslu.

komentářů 24

Filed under Úvahy o satanismu

24 responses to “Diane Vera: Postkopernikánská přirozená teologie

  1. Zítra se zde objeví překlad eseje o živlových a směrových korespondencích Satanových atributů.

  2. Allegor

    Je to rozhodně velice zajímavé. Vzhledem ke své lenosti překládat z angličtiny, v níž se mi přeci jen čte pochopitelně hůř než v mateřském jazyce, budu jen rád, když přeložíš další eseje autorky:)

  3. No, jak už jsem říkal Warhammerovi – nikdo mi za to neplatí a mám spoustu jiné práce. Ale pár věcí od ní přeložím, myslím, že to bude užitečné. Ale ty další věci budou více o satanismu.

  4. Matúš

    Hmm, túto nepoznám. Mohol by si spraviť nejaký historický prehľad poľavejánskeho satanizmu pre nesatanistov, alebo mi niečo odporučiť?Som myslel, že LaVeyom to intelektuálne začalo a skončilo.Je napríklad Thomas Karlsson satanista? Je členom metalovej kapely ako big boss a píše temnú ezoteriku, čiže by mohol byť…

  5. No, LaVeyem samozřejmě satanismus nezačal ani neskončil; co se týče intelektuálů, tak mezi nimi zrovna LaVey nikterak nevynikal, to byla zkrátka spíš jedna z postav celé té divoké vlno 60. let, tzn. promítlo se tam hippies uvolnění (sexuální) morálky, a celkově to jsou spíš takové jednoduše zformulované základní praktické postoje, které ten člověk vyznával.

  6. Matúš

    Satanizmom som myslel samozrejme moderný satanizmus. Slovo "intelektuálne" odvodzujem od podstatného mena "intelekt" nie od "intelektuál", čiže v tom kontexte by to malo znamenať niečo ako "myšlienkovo". Občas trochu zápasím so slovenčinou, treba povedať ak to nedáva zmysel.

  7. Tak "moderní satanismus" je podivný termín, kterým se dá patrně označit jakýkoliv satanismus dnešní doby mimo nějakého, který se vyloženě hlásí řekněme k jistým představám o středověkém čarodějnictví, a i ten je svým způsobem moderní:) A myšlenkové je už vůbec všechno, protože bez myšlenky nic nevznikne. Tzn. jelikož LaVey nebyl jediným satanistou ani hlavním představitelem jediného druhu satanismu, tak zjevně musí existovat řada dalších. Ono by to ostatně bylo jinak divné, u fenoménu, který snad ve všech svých odrůdách nějakým způsobem apeluje na individualismus:)

  8. No, těch různých větví a směrů se objevilo víc, třeba o tom něco napíšu.

  9. Ještě dlužno říci, že každý satanista to rozvíjí po svém a LaVeyovy spisy nejsou brány jako nějaké dogma. Proto je ale také těžké satanismus pořádně vymezit, definovat…

  10. Jo, mimochodem, Allegore, bez Laveye by asi moderní satanismus nebyl moc myslitelný. A docela by mě zajímalo, co všechno jsi od něj četl…

  11. warhammer

    Pro Kojot:Hele, kdybych byl milionář, vážně bych ti platil, a rád, a hodně…. jenže já jsem zrovna na mizině a jen tak lehce se z toho nevyhrabu. Promiň.Ale slibuji, že pokud se má finanční situace zlepší, můžeme se už nějak dohodnout.Pro Matúš:Thomass Karlsson? Není to člen Dragon Rogue a Therion?

  12. @ Warhammer: Až už opravdu nebudeš vědět, co s prachama, tak proč ne? 😉

  13. Těžko říct, jestli by moderní satanismus (co to je?) existoval bez LaVeye. Já četl jen nějaké ty krátké útržky ze sat.bible a absolutně mě jeho názory nezaujaly, takže jsem zatím nějak neměl chuť číst ho celého. Každopádně je třeba si říct, že LaVey byl prostě jedno uz osobností vlny po sexuální i kulturní revoluci v USA, žádný zločinec, vyzyvatel ke zločinům, fašista, člen světového mocenského spiknutí, prznitel dospívajících dívek ani nic podobného. Normální autor, který okolo sebe sdružil poměrně dost podobně smýšlejících lidí a ovlivnil řadu lidí v dalších řekněme dvou generacích, zatím. Vliv patrně bude mít i nadále do budoucnosti. Nemám rád, když se takové postavy mýtizují, démonizují či dokonce kriminalizují.

  14. Allegore, a já zase nemám rád, když se někdo tak přesvědčeně vyjadřuje k nějakému autorovi na základě "pár přečtených útržků", ale budiž…

  15. warhammer

    Pro Allegora:Samozřejmě že existoval, ale v jiné podobě.

  16. Matúš

    Kojot, tomuto blogu rozhodne chýba donate tlačítko. Ja by som ti kľudne prispel nejakých 10 Eur ročne (paypal ti to automaticky prevedie na káčerovky). Viem, že to je nič, ale ak ti každý z tých 300 ľudí čo sem denne chodí prispeje tak máš 3000 eur ročne, čo podľa mňa nie je na zahodenie.Warhammer: hej, karlsson má svoj vlastný klub dragon rouge, ale zdalo sa mi, že satanisti (aspoň tí nemecki)sú jeho temnou ezoterikou nadchšení. Osobne mi to s takýmto teistickým satanizmom príde na nerozoznanie. Ale možno to len vnímam povrchne, však nakoniec preto sa pýtam "odborníkov".

  17. @ Matúš: Inu, proč se nad tím nezamyslet? Jen bych nejdřív musel tento blog převést do Commercial módu a platit Bloguje.cz ročně nějaký 650Kč. Ale třeba by se to fakt vyplatilo. Díky za inspiraci.

  18. Attila

    tohto šaška poznáte?: http://www.youtube.com…xLe_Y4Yteo Satorius stranky v nemčine (ale je tam niekde jeho list Blanche Barton v angl.)www.schwarzerordenvonluzifer.org

  19. Allegor

    Co je to za exota, ten Satorius?:))

  20. Attila

    švajčiarsky "sataníšt" 😀

  21. Já přemýšlel, jestli ten nástup do studia byl vtip, nebo co to jako mělo znamenat. Fakt to nechápu, prosím, je teistický satanista, proč ne, cítí spojení s nějakým tím Luciferem, proč ne, provádí rituály, proč ne, ale taková šaškárna v televizním pořadu mi fakt nejde na rozum.

  22. Attila

    je to take sprofanovanie no.. najprv som myslel, ze je to parodia. ale co som od neho cital, myslim, ze je to nieco ako teisticky laveyan, ktory sam nevie co chce. myslim ze mal al nejaku metalovu skupinu, ale nie som si isty…

  23. Allegor

    "Teistický laveyán?" To mi zní ještě divněji, než "křesťanský black metal":)

  24. Attila

    on je ten Satorius cely divny.. mozno raz odtial nieco prelozim, ale nemyslim ze si to zasluzi taku pozornost ako Vera