Mark Haddon: Podivný případ se psem (recenze)

V temné noci, na sousedovic zahradě, byl zavražděn pes. Vidlemi. Kdo tento odporný zločin spáchal? Něco takového je třeba vyšetřit a role detektiva se ujímá patnáctiletý chlapec Christopher trpící Aspergerovým syndromem, což je lehčí forma autismu. Během svého shelockovského pátrání seznamuje čtenáře se svým velice neobvyklým vnímáním světa a lidských vztahů a tím i s vlastním světem vnitřním. Kniha Podivný případ se psem, honosící se významnou anglickou literární Whitbreadovou cenou za rok 2003, si rozhodně zaslouží čtenářskou pozornost.

Čím je tolik výjimečná? Předně se jedná o brilantní beletristickou sondu do myšlení člověka, který kvůli svému postižení není schopen toho, co je většině z nás dané a pokládáme to za samozřejmost – vciťování se do pocitů druhých, porozumění sociální realitě a jejím nástrahám, schopnosti správně odhadnout záměry druhých lidí atd. K tomu připočtěme různé podivné obsese, sníženou schopnost sebekontroly a brilantní, leč odlidštěnou, logicko-matematickou mysl. Takto podáno to zní suše a mnoho lidí si pod takovým popisem nepředstaví nic konkrétního – jsou-li ale tyto zvláštnosti mysli člověka trpícího Aspergerovým syndromem podány jako beletrie, není těžké se do hlavního hrdiny vcítit a po nějaké době již dokáže čtenář správně předjímat, jak bude na tu kterou situaci Christopher reagovat. Když jsem se o této knize bavil s člověkem, který s autisty pracuje již mnoho let, potvrdil mi, že je přesná. Doslova řekl: “Ano, četl jsem. Asperger jak vyšitý.“ Můžete tedy autorovi věřit, že si nevymýšlí a má problematiku tohoto postižení perfektně zvládnutou.

Další skvělou stránkou tohoto románu je opravdu zajímavý děj, který neslouží jen jako kulisa pro vykreslení psychologie hlavního hrdiny. Je to skutečná detektivka a čtenář postupně přichází na to, jak souvisí zabití psa s Christopherovým otcem, jak je to se smrtí jeho matky a oč tu vlastně vůbec běží. Senzační je, že čtenář je, na rozdíl od klasických detektivek, vždy krok před hlavním hrdinou – čtenář totiž porozumí intencím jednajících postav a odvodí si na základě své schopnosti empatie to, co je pro Christopherovu mysl nepřístupné. A pak už sleduje hrdinu, jak k tomu, co běžného člověka bez problémů napadne, dospívá prostřednictvím různých komplikovaných dedukcí. Chritopherovým oblíbeným literárním hrdinou je ostatně, rovněž poněkud autistický, Sherlock Holmes, a holmesovská inspirace prochází knihou jako červená nit.

Podivný případ se psem je nejen dobře vymyšlená knihou, ale také knihou skvěle napsanou a velice čtivou. Její styl prozrazuje, že Mark Haddon je autorem dětské literatury a je zvyklý psát jednoduše a přitom působivě.

Je to vůbec kniha, od které se odtrhnete jen obtížně. Snad jen ve chvílích, kdy vás zvláštní hrdinův pohled na svět přivede k zamyšlení nad nějakým aspektem reality, protože díky němu uvidíte něco zcela běžného v úplně jiném světle a z úplně jiného úhlu pohledu. Je to kniha, na kterou nezapomenete a kterou budete určitě doporučovat svým přátelům.

HADDON, Mark. Podivný případ se psem. Praha : Argo, 2004. 176 stran. 187Kč.

November.cz